Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες, με μεγάλη χαρά σας καλωσορίζουμε στο Εργαστήριο Τηλεκπαίδευσης του Τμήματος Πληροφορικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας! Βρισκόμαστε πάντα στη διάθεσή σας και μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας μέσω της σελίδας "Επικοινωνία". Ευχαριστούμε!

«Δημιουργώ Ένταση και Παρορμητικότητα με την Υπερκινητικότητά μου»

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας είναι μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας, η οποία τις περισσότερες φορές συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή. Η διαταραχή αυτή επηρεάζει σημαντικά τις σχέσεις του παιδιού με τους γονείς, τους συμμαθητές καθώς και τη σχολική του επίδοση. Εμφανίζεται στο 5-7% των μαθητών και έχει παρατηρηθεί ότι είναι 3-4 φορές συχνότερη στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. Πολλοί επιστήμονες θεωρούν ότι συμβαίνει με την ίδια συχνότητα και στα δυο φύλα, απλά τα κορίτσια είναι λιγότερο διασπαστικά και τα συμπτώματά τους μπορεί να μην γίνουν ανεξέλεγκτα.

Τύποι ΔΕΠΥ

Τα χαρακτηριστικά ΔΕΠΥ είναι η απροσεξία/διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Με βάση τα συμπτώματα αυτά υπάρχουν 3 τύποι ΔΕΠΥ :

  • ΔΕΠΥ – απροσεξία
  • ΔΕΠΥ – υπερκινητικότητα/παρορμητικότητα
  • ΔΕΠΥ – συνδυασμένος υπότυπος

Συμπτώματα

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν μια σειρά συμπτωμάτων όπως τα εξής :

  • Είναι υπερκινητικά
  • Ονειροπολούν συνεχώς
  • Φαίνεται ότι δεν ακολουθούν οδηγίες
  • Έχουν δυσκολία προσοχής σε λεπτομέρειες και κάνουν λάθη απροσεξίας
  • Δείχνουν σαν να μην ακούνε
  • Δυσκολεύονται στην οργάνωση του χώρου και του χρόνου
  • Ξεχνάνε καθημερινά πράγματα
  • Φλυαρούν υπερβολικά
  • Απαντούν χωρίς να περιμένουν να ολοκληρωθεί η ερώτηση 
  • Δυσκολεύονται να μείνουν καθιστοί για μεγάλο χρονικό διάστημα
  • Δυσκολεύονται να περιμένουν την σειρά τους ή διακόπτουν τους άλλους, π.χ. την ώρα που μιλούν οι συμμαθητές τους
  • Την ώρα του μαθήματος στριφογυρίζουν ή σηκώνονται και ενοχλούν τους συμμαθητές τους
  • Συνήθως στα διαγωνίσματα αρχίζουν και τελειώνουν τελευταίοι
  • Ξεχνούν ή αποφεύγουν να κάνουν τις σχολικές τους εργασίες
  • Δυσκολεύονται να παίξουν σε ομαδικά παιχνίδια
  • Δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν ό,τι αρχίζουν
  • Δεν έχουν αίσθηση του κινδύνου
  • Εμφανίζουν έντονο άγχος και χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Έχουν δυσλειτουργικές κοινωνικές σχέσεις, επιθετικότητα και έντονο θυμό

 

Συμβουλές για εκπαιδευτικούς όπως προτείνουν οι ειδικοί

Θέση παιδιού μέσα στην τάξη :

  • Τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι προτιμότερο να κάθονται στο πρώτο θρανίο, ώστε να έχει ο εκπαιδευτικός οπτική επαφή με τα παιδιά.
  • Δεν πρέπει να κάθονται κοντά σε πόρτες και σε παράθυρα, ώστε να μην αφαιρούνται.
  • Καλό είναι να κάθονται με καλούς μαθητές, ώστε αυτοί να λειτουργούν ως θετικά μοντέλα συμπεριφοράς.

Οργάνωση του θρανίου :

  • Για να μην αποσπάται η προσοχή τους πρέπει πάνω στο θρανίο να έχουν μόνο τα απαιτούμενα, π.χ. ένα μολύβι, μια γόμα, το βιβλίο και το τετράδιό τους.

Μορφή διδασκαλίας :

  • Το μάθημα να είναι ενδιαφέρον και ευχάριστο, ώστε οι μαθητές με ΔΕΠΥ να μην βαρεθούν. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εικόνες ή φωτογραφίες.
  • Οι παρουσιάσεις να είναι σύντομες και με απλές έννοιες.
  • Να χωρίζετε την ύλη σε μικρότερα κομμάτια και να εισάγετε λέξεις-κλειδιά ή την κεντρική ιδέα.
  • Να επιδιώκετε την συμμετοχή τους στο μάθημα και να τους δίνετε επεξηγηματικές οδηγίες.

Τήρηση προγράμματος :

  • Καθιερώστε μία καθημερινή ρουτίνα μέσα στην τάξη.
  • Παρουσιάστε το ημερήσιο πρόγραμμα και προσπαθήστε να είστε προβλέψιμοι .
  • Να δίνετε έγκαιρη προειδοποίηση όταν το μάθημα φτάνει στο τέλος.

Διοχέτευση ενεργητικότητας :

  • Τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν ανάγκη να διοχετεύσουν την κινητικότητά τους. Για αυτό το λόγο μπορείτε να τους αναθέσετε να σβήνουν τον πίνακα, να μοιράζουν τα τετράδια ή τα φυλλάδια.

Ενίσχυση :

  • Να τους ενθαρρύνετε και να τους επιβραβεύετε όταν έχουν θετικές συμπεριφορές.
  • Να ενισχύετε τις σχέσεις τους με τους συμμαθητές τους.
  • Να τους φέρεστε πάντα με σεβασμό και να μην τους υποτιμάτε μπροστά σε άλλους.
  • Αν παίρνουν φαρμακευτική αγωγή, να αποφεύγετε να τους υπενθυμίζετε να πάρουν το φάρμακό τους μπροστά στους συμμαθητές τους.

Ο ρόλος του δασκάλου είναι πολύ σημαντικός στην αντιμετώπιση των παιδιών με ΔΕΠΥ. Τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν καλύτερη συμπεριφορά όταν έχουν στο πλευρό τους τον δάσκαλο, ο οποίος τα βοηθάει και στέκεται δίπλα τους. Με την βοήθεια των ειδικών ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει συμβουλές και όλοι μαζί να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τη ΔΕΠΥ.

Δείτε τα σχετικά βίντεο :

Κοινοποίηση:

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.