Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες, με μεγάλη χαρά σας καλωσορίζουμε στο Εργαστήριο Τηλεκπαίδευσης του Τμήματος Πληροφορικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας! Βρισκόμαστε πάντα στη διάθεσή σας και μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας μέσω της σελίδας "Επικοινωνία". Ευχαριστούμε!

Στην «αγχόνη» των εξετάσεων …

Το άγχος πήρε το όνομά του από το αρχαίο ρήμα “άγχω”, που σημαίνει “σφίγγω” ή “πνίγω”. Είναι ένας μηχανισμός ο οποίος προειδοποιεί τον άνθρωπο και τον κινητοποιεί για να αντιμετωπίσει τις δύσκολες καταστάσεις που έρχονται. Αυτό είναι το λειτουργικό άγχος και χωρίς αυτό ο άνθρωπος από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα αν δεν το διέθετε δεν θα μπορούσε να επιβιώσει και να εξελιχθεί. Άλλωστε, το στοιχείο της έντασης και της εγρήγορσης που προσφέρει το άγχος μερικές φορές είναι απαραίτητο συστατικό για την επίτευξη των στόχων μας, γιατί μέσα από αυτό αυξάνονται οι πιθανότητες για μια δημιουργική λύση. Όταν όμως το συναίσθημα αυτό αρχίζει να γίνεται έντονο, να παρουσιάζεται χωρίς ιδιαίτερο λόγο ή διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε αρχίζει να αποτελεί ένδειξη αγχώδους διαταραχής.

Το άγχος των εξετάσεων αποτελεί συχνό πρόβλημα για το μαθητικό πληθυσμό. Για αυτό το λόγο άλλωστε έχει απασχολήσει τους επιστήμονες από το 1950. Έχει παρατηρηθεί ότι το παιδί βιώνει άγχος όχι μόνο κατά την διάρκεια της εξέτασης, αλλά και κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του. Το άγχος κινητοποιεί αρνητικές σκέψεις, οι οποίες σχετίζονται με τον φόβο του παιδιού αν θα καταφέρει να τα πάει καλά στις εξετάσεις ή θα απογοητεύσει τους γονείς και τους δασκάλους του.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα του άγχους των εξετάσεων εκδηλώνονται σε κάθε παιδί διαφορετικά και μπορεί να είναι διανοητικά ή ψυχοσωματικά.

Τα πιο συχνά είναι τα εξής:

  1. δυσκολία συγκέντρωσης, οργάνωσης, μείωση της επίδοσης, διανοητικό μπλοκάρισμα.
  2. πονοκέφαλος, ταχυκαρδία, εφίδρωση, συχνοουρία, τρέμουλο, ναυτία, αϋπνία/υπνηλία.
  3. αρνητικές σκέψεις, μείωση αυτοπεποίθησης, ανησυχία, νευρικότητα, επιθετικότητα, τάσεις φυγής.
Τρόποι αντιμετώπισης του άγχους από τους μαθητές κατά τη διάρκεια των εξετάσεων
  • Καλή οργάνωση της ύλης και επανάληψη στα δύσκολα σημεία.
  • Διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης και αποφυγή διαβάσματος με εξαντλητικούς ρυθμούς.
  • Καλή διατροφή, ξεκούραση και σωματική άσκηση.
  • Θετικές σκέψεις και αποφυγή συζητήσεων με τους συμμαθητές για το μάθημα λίγο πριν την εξέταση.
  • Ανάγνωση των θεμάτων με μεγάλη προσοχή 2 φορές.
  • Διατήρηση της ψυχραιμίας με αργές και βαθιές αναπνοές κατά την διάρκεια της εξέτασης.
  • Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης ξεκινώντας από τα πιο εύκολα θέματα.
  • Παραμένω μέχρι το τέλος και επιμένω στην επίλυση όλων των θεμάτων χωρίς να χάνω την ψυχραιμία μου!!!
Συμβουλές για τους γονείς
  • Μην ασκείτε κριτική στο παιδί και προσπαθήστε να το ενθαρρύνετε θετικά.
  • Μην πιέζετε το παιδί να διαβάσει.
  • Μην είστε υπερπροστατευτικοί, γιατί μπορεί να παρερμηνευθεί ως έλλειψη εμπιστοσύνης.
  • Αφήστε το παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες και βοηθήστε το να καθορίσει τα καθήκοντά του.
  • Ακούστε τα συναισθήματα, τις ανησυχίες και τους φόβους του.

Ο άνθρωπος δεν μπορεί να αποβάλλει το άγχος, μπορεί όμως να το μετριάσει και να το αξιοποιήσει με τη θετική του μορφή.

Άλλωστε, όπως έχει πει και ο Τσέχος συγγραφέας Μίλαν Κούντερα, «Η πηγή του άγχους βρίσκεται στο μέλλον. Αν μπορείς να κρατήσεις το μέλλον έξω από το μυαλό σου, μπορείς να ξεχάσεις τις στεναχώριες σου».  ΣΒ 🙂 <3

Κοινοποίηση:

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.